مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۶
۰ نفر

گروه شهری: با راه‌اندازی کارخانه سگمنت‌سازی‌، سرعت ساخت تونل‌های متروی تهران 15 برابر می‌شود.

به گزارش همشهری کارخانه سگمنت‌سازی‌، کارخانه پیشرفته تولید حلقه‌های بتنی با عرض 5/1 متری با مقاومت بالاست که در ساخت تونل به‌عنوان پوشش نهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ در واقع هر حلقه 5/1متر تونل را به پیش می‌برد.

محمدباقر قالیباف شهردار تهران در مراسم افتتاحیه کارخانه مذکور اعلام کرد: تمام این تلاش‌ها نشان‌دهنده آن است که احداث و تکمیل 217 کیلومتر مترو ظرف 5 سال آینده از دغدغه‌های جدی و اصلی ما در شهرداری تهران است.

این درحالی است که به اعتقاد قالیباف ظرفیت فنی و تکنولوژیکی به دست آمده در مدیریت شهری در حدی است که می‌توان سرعت ساخت مترو را  از15 کیلومتر به 30 کیلومتر در سال  رساند  اما مشکل کمبود نقدینگی است که از بابت عدم‌پرداخت سهم دولت حاصل شده است.

شهردار تهران حل مشکل ترافیک، آلودگی‌های زیست‌محیطی، اتلاف وقت انرژی و تامین سلامت مردم را بدون توسعه حمل و نقل عمومی با محوریت مترو امکان پذیر ندانست و تاکید کرد: شهر تهران روی آسایش و رفاه را نخواهددید مگر اینکه تونل‌های زیرزمینی با کاربری‌های مختلف احداث شود؛ در واقع قبل از اینکه سطح شهر ساخته شود باید تلاش کرد زیر سطح شهر و تاسیسات زیر زمینی آن را تکمیل کرد.

وی گفت: از همان ابتدای شروع کارم در شهرداری متوجه نگرانی‌ها بابت تونل‌سازی‌ و ساخت و سازهای زیرزمینی شدم.

وی ادامه داد: تا همین دوسه سال پیش چنین قلمداد می‌شد که ساخت و ساز در سطح شهر ارزان‌تر و سریع‌تر است اما اکنون با پیشرفت‌هایی که در حوزه تونل‌سازی‌ به دست آوردیم به‌طور قطع ساخت و ساز زیر زمین به صرفه اقتصادی نزدیک‌تر و به لحاظ سرعت پیشرفت کار مناسب‌تر است. 

شهردار تهران در این باره به ساخت تونل رسالت اشاره کرد که ظرف مدت 10 سال به اتمام رسید اما تونل توحید ظرف مدت 30 ماه طبق زمانبندی اعلام شده آماده بهره‌برداری خواهد بود.

وی اظهار امیدواری کرد که با تکنولوژی‌ای که در ساخت تونل‌های خط 7 مترو در حال به‌کارگیری است بتوان به ایجاد و تکمیل کانال مشترک تاسیسات شهری اعم از آب، برق، گاز، تلفن هم کمک شود و از کنده کاری مکرر خیابان‌ها و معابر عمومی که مخل آسایش و موجب زحمت شهروندان است جلوگیری شود.

شهردار را باید مردم انتخاب کنند

شهردار تهران در حاشیه مراسم افتتاحیه کارخانه سگمنت‌سازی‌ در جمع خبرنگاران حاضرشد و به سؤالات آنان پاسخ داد.

وی با بیان اینکه مخالف آن هستم که انتخابات شهرداران در هر سطحی توسط دولت صورت گیرد زیرا در این صورت نهادهای مردمی تضعیف می‌شوند و کمتر در تصمیم‌گیری‌ها تاثیرگذار خواهند بود، اظهار داشت: براساس قانون اساسی و راهبردهای حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری معتقدم هرکاری که مردم می‌توانند انجام دهند دولت نباید انجام دهد. 

وی در این باره گفت: در یک روند رو به جلو و مترقیانه بهتر آن است که مردم بتوانند علاوه بر شورای شهرها شهرداران را نیز خودشان انتخاب کنند.

شهردار تهران همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر دلیل ارسال نامه به مقام معظم رهبری و طرح مشکلاتش با دولت در زمینه عدم پرداخت اعتبارات مترو عنوان کرد: ما نامه را از این جهت به رهبر معظم انقلاب ارسال کردیم که چون سیاست‌های برنامه 5ساله توسعه کشور در حال ابلاغ است از فرصت استفاده کرده و از همه ظرفیت‌ها برای احقاق حقوق مردم و توسعه و تکمیل خطوط مترو استفاده کنیم.

شهردار تهران خاطر نشان کرد: در این زمینه به‌طور مرتب با مجلس و دولت هم مکاتبه‌هایی صورت می‌گیرد، این نامه نیز در راستای استفاده از همه ظرفیت‌ها و امکانات موجود بوده است.

قالیباف گفت: به هیچ وجه دنبال گله‌گذاری و شکایت نیستیم و هدف رفع مشکلات موجود است و اینکه با هماهنگی بیشتر کارها را سریع‌تر پیگیری کنیم.

یارانه بلیت سال 88 مترو

مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه نیز در مراسم افتتاح کارخانه سگمنت‌سازی‌ خطوط مکانیزه متروی تهران با اشاره به گذشت 5ماه از سال 88 خاطر نشان کرد: هنوز نتوانسته‌ایم یک ریال از سوبسید بهره‌برداری را دریافت کنیم.

وی با بیان اینکه سالانه شاهد 20 درصد تورم در ساخت و 5 تا 7 درصد تورم در بخش تجهیزات مورد نیاز مترو هستیم، گفت: اگر دولت هرچه سریع‌تر اعتبارات مترو را پرداخت نکند شاید بعدها دیگر با این تورم نتوانیم مترو را کامل کنیم.

محسن هاشمی اظهار کرد: به گفته شهردار تهران باید سالانه 15 کیلومتر مترو در تهران ساخته شود اما اگر دولت سهم 50 درصدی خود را به‌موقع کامل نپردازد، هر چقدر هم که شهرداری هزینه کند کاری از پیش نمی‌رود.

مدیرعامل مترو تهران و حومه با اشاره به اینکه بودجه مترو از سوی دولت از 290 میلیارد تومان به 230 میلیارد تومان رسیده است، گفت: قطعاً این مقدار را هم کامل پرداخت نمی‌کنند و شاید 170 تا 190 میلیارد تومان تا پایان سال بپردازند.

هاشمی با بیان اینکه بخش‌هایی از فاینانس پروژه‌های مترو در حال شکل‌‌گیری است، اظهار امیدواری کرد که بخشی از 4هزار میلیارد تومان فاینانس پروژه‌های مترو مورد استفاده قرار گیرد.

تکنولوژی پیشرفته در خط 7 مترو

شهردار تهران در مورد خط 7 مترو تهران گفت: این خط یکی از مهم‌ترین خطوط مترو است که از شهرک غرب آغاز می‌شود و با عبور از برج میلاد، بزرگراه چمران، بزرگراه نواب صفوی، خیابان هلال احمر، مولوی و اتوبان آهنگ به جنوب شرقی تهران ختم می‌شود.

به گفته قالیباف، تفاوت ماهوی این خط با سایر خطوط در این است که ظرفیت‌های بالایی در تکنولوژی ساخت تونل فراهم شده است.

کد خبر 86415

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز